Varování PČR - internetové bankovnictví

08.12.2020

Varování PČR - internetové bankovnictví

V Šumperku 26. 11. 2020

Varujeme veřejnost před phishingovými útoky cílenými na internetové bankovnictví

O nutnosti být obezřetný při komunikaci na sociálních sítích a v online prostředí vůbec, informuje policie veřejnost v souvislosti s prověřovanými případy takřka denně. Je to dáno tím, že se denně potýkáme s celou řadou různých podvodníků, kteří se neustále snaží najít nové a další možnosti, jak neopatrné uživatele připravit o jejich úspory. A věřte, že způsobů, jak vás připravit o peníze, využívají nepřeberné množství.

Pod pokličku vašich úspor se často dostávají pomocí mobilních telefonů či e-mailů, jejichž prostřednictvím se snaží získat například přihlašovací údaje do internetového bankovnictví nebo čísla platebních karet. Phishingové útoky přitom působí velmi důvěryhodně, útočníci je často maskují za e-maily z banky nebo zprávy od někoho, koho uživatel dobře zná. Podvodné e-maily přitom mají jediný cíl, odkázat uživatele na podvodný web, na kterém se následně od důvěřivců pod falešnou záminkou snaží vyzískat co nejvíce informací k vylákání peněz.

Podvodná jednání tohoto charakteru se nevyhýbají ani šumperskému regionu. Policisté z oddělení hospodářské kriminality během tohoto týdne přijali již dvě oznámení, ze kterých se dozvěděli, že oba poškození reagovali na e-mail, o němž se podle jeho vyobrazení domnívali, že je zaslán bankou, u které mají veden svůj bankovní účet.

V prvním případě podvodník nabádal uživatele, aby si zkontroloval platby na svém účtu a přitom jej zároveň nasměroval na phishingový odkaz přímo ve zprávě, pomocí kterého se snadno a rychle přihlásí ke svému bankovnímu účtu. Poškozený pak v domnění, že se přihlašuje ke svému účtu, nechtěně poskytl podvodníkovi své přihlašovací údaje. Ten pak neváhal a jménem poškozeného uzavřel prostřednictvím internetového bankovnictví předschválený úvěr ve výši 155 tisíc korun. Na to, že se děje něco nekalého, přišel poškozený až poté, co mu od banky na jeho mobilní telefon začaly chodit zprávy a ke svému účtu se přihlásil přes oficiální webové stránky banky. Když zjistil, která bije, okamžitě kontaktoval banku a znemožnil tak podvodníkovi další manipulaci s penězi.

Takové štěstí už neměl další z poškozených, kterého měl někdo neznámý obdobným způsobem připravit o 130 tisíc korun. V tomto případě poškozený obdržel e-mail, v němž mu rádoby banka zaslala sdělení o neodeslání platby, taktéž s odkazem na rychlý přístup k internetovému bankovnictví.

V souvislosti s těmito případy opětovně nabádáme uživatele k obezřetnosti a připomínáme, že tímto způsobem banky s klienty rozhodně nekomunikují.

Buďte proto opatrní a pro přihlášení na účet nepoužívejte žádné odkazy, ani ty z vyhledávačů. Nenechte se vystrašit zdánlivě výstražnou zprávou.

Obdržíte-li e-mail či zprávu, která vás vyzývá k nějakému úkonu nebo jeho potvrzení, a sami právě nejste přihlášeni ve svém bankovnictví a daný úkon neprovádíte, raději ihned zavolejte na zákaznickou linku.

Nikdy nikomu bezmyšlenkovitě nepřeposílejte žádná hesla, bezpečnostní kódy, PINy, čísla kreditních karet apod., zkrátka si dejte pozor, abyste se nestali snadnou obětí podvodníků.

por. Mgr. Jiřina Vybíhalová, tisková mluvčí

Zpět na výpis aktualit